Thalassa (3) 1992, 2: 22-29 A gyógyító Róheim Géza Kapusi Gyula Róheim Géza az ausztráliai expedíció során szerzett tapasztalatai alapján a terepmunkát a szobatudós spekulációja fölé helyezte. „Csak a terepmunka során szerzett tapasztalat hozhat új eredményeket” - jelentette ki.1 Amit a néprajzos Róheim számára az expedíció, ugyanazt jelentette az analitikus Róheim számára az analitikus dívány, az analitikus praxis. Róheim terápiás, nem alkalmazott pszichoanalitikus tevékenysége aránylag kevés figyelmet kapott, erre a kérdésre szeretnénk most a figyelmet irányítani. Az első, rögtön felmerülő kérdés az, hogy miként keveredik egy néprajzos a terápiát végző pszichoanalltikusok közé. A választ a pszichoanalízis, a pszichoanalitikus mozgalom felől próbáljuk megközelíteni. Freud, amikor elkezdte kidolgozni a pszichoanalízist mint terápiás módszert, tudta, hogy azt más gyógymódokhoz hasonlóan tankönyvekből, előadásokból, demonstrációkból nem lehet megtanulni. Rájött arra, hogy a lélek működésének általános törvényszerűségeit csak saját lelke elemzésével tanulhatja meg. önanalízise során jutott arra a meggyőződésre, hogy a tudattalan lelki élet az egészséges ember cselekedeteit éppúgy befolyásolja, mint a betegét. Ennek a munkának az eredménye az analitikus lélektan első megfogalmazása, Álomfejtés című könyve. Saját tapasztalatából kiindulva úgy gondolta, hogy ezzel minden ember számára hozzáférhetővé tette saját tudattalanját. 1902-ben egyik orvos páciense kis csoportot szervezett Freud köré olyan személyekből, akik meg akarták ismerni a pszichoanalízist. A csoport rendszeres összejövetelein a pszichoanalízissel, s ezen belül a gyógyítással kapcsolatos kérdésekkel foglalkoztak. Az érdeklődők köre az évek során egyre nőtt, s 1908-ban nemzetközi részvétellel megszervezték az első összejövetelt. 1910-ben Nümbergben megalakult az első Nemzetközi Pszichoanalitlkal Egyesület, melynek fő célja a kutatás és a tanítás megszervezése volt. A célok között szerepelt a pszichoanalízis 1 1 Róheim Géza: Primitív kultúrák pszichoanalitikus vizsgálata. In: Verebélyl Kincső (szerk.) Primitív kultúrák pszichoanalitikus vizsgálata. Gondolat. Bp. 1984. 278-614. 22