A rövidke, pasaréti Napraforgó utca neve szimbolikus jelentést hordoz. Genthon Ist ván mûvészettörténész és kritikus szerint a modern építészet fô elvére, arra a nyi tottságra utal, amellyel a lakóházaknak a természetes fény, illetve – képletesen – az élet egészét jelentô égitest felé kell fordul niuk. Az utca az új építészet világának sûrítménye: csaknem valamennyi házát a modernizmus hazai kezdeményezôi tervezték – egyidôben, összehangolt alap elvek szerint. Az alig egy év alatt, 19301931-ben kivitelezett építészeti együttes olyan formai-szerkezeti egységet, úgyne vezett mintalakótelepet alkot, amely az egész világon ritkaságnak számít. A kiépülését megelôzô idôkben, az 1920-as évek végén élénk vita folyt ide haza a „modern”, a „korszerû” fogalmá nak értelmezésérôl. A huszonkét házból álló épületegyüttes elôkészítô szakmai egyeztetése, majd tervezési-kivitelezési munkálatai egyfelôl lehetôséget adtak e diskurzus eredményeinek gyakorlati próbájára, másfelôl az egyes házakat ter vezôk egyéni modernitás-koncepciójának bemutatására. Az új elveket képviselô szakemberek azt is meg akarták mutatni, hogy megoldásaik alkalmasak-e az élet minden igényét kielégítô, egészséges, praktikus, ugyanakkor olcsó, könnyen fenntartható, az alsó középosztály szá mára is hozzáférhetô lakóházak építésé re. A negyed megszületése tehát nemcsak építészettörténeti fordulópontot jelöl, hanem lenyomata a kor egy sajátos társa dalmi jelenségének is. A szabadtéri építészeti kiállításként is értelmezhetô telep a Pasaréti út felsô sza kaszával párhuzamosan kijelölt új utca két oldalán húzódik. Az összkép az egy mástól jelentôsen eltérô elveket vallók részvétele következtében igen változatos lett, s tulajdonképpen inkább a kortárs gyakorlat gazdagságának tükörképét adta: neobarokk hangulatú, dekoratí vabb ház éppúgy található az utcában, ahogy Art Deco jellegû és a Bauhaus-el vekhez következetesen igazodó „avant garde”. Pamer Nóra kissé szigorúbban fogalmaz: „az a szándék, hogy a nagy közönséggel megismertessék az új építé szeti törekvéseket, dicséretre méltó, de az eredmény az újságok által hangoztatott »modernség« szempontjából kétes értékû vagy legalábbis megtévesztô lehetett.” Bárhogy is volt, az együttes értéke megkérdôjelezhetetlen. Hiszen a formai megoldások és térrendezési módszerek különbözôségén túl olyan városépíté A Napraforgó szöveg: Haba Péter, fotó: Sebestyén László Az utca a kilencszázhetvenes évek óta területi védelem alatt áll, s mára minden ház egyedi mûemléki védelmet is élvez. Ennek ellenére érez hetô, hogy hiányzik az utca egészének megôrzéséhez szükséges átfogó helyreállítási koncepció. Noha a tulajdonosok alkalomszerû felújításait mûemlékes szakemberek felügyelik, az egymástól elszigetelten zajló re konstrukciók túl sok módszerbeli különbséget mutatnak, s ez hosszú távon az összképet károsíthatja. 10 BUDAPEST 2007 március